Zimowy rajd śladami ks. Gurgacza – relacja

W dniach 9-10 marca 2019 roku odbył się Zimowy rajd śladami ks. Władysława Gurgacza. Wydarzenie miało miejsce na terenie Małopolski i pasma Beskidu Sądeckiego. Rajd odbywał się w ramach III edycji projektu: „Rajd śladami Żołnierzy Wyklętych”.

Początek wydarzenia miał miejsce w Krakowie, gdzie po zbiórce wszystkich uczestników, którzy dotarli do nas dosłownie z całej Polski, udaliśmy się pod mury aresztu śledczego przy ul. Montelupich, do miejsca, w którym śmierć poniósł ks. Władysław Gurgacz (1914-1949), a także wielu działaczy i żołnierzy podziemia niepodległościowego w latach 1939-1956. Następnie autokarem wyruszyliśmy w masyw Beskidu Sądeckiego, pasma górskiego niezwykle związanego z działalnością partyzantów, a także ks. Gurgacza. Podczas autokarowej części wyjazdu mieliśmy okazję odwiedzić takie miejsca jak: Nawojowa (cmentarz, na którym pochowani są żołnierze Polskiej Podziemnej Armii Niepodległościowej), Sienną, Popardową oraz zamek w Rytrze, z którego rozciągała się piękna panorama na okoliczne góry. Nasza grupa odwiedziła także parafię w Żegiestowie-Zdroju, w której często spowiadał się ks. Gurgacz.

Późnym popołudniem, licząca niespełna 30 osób grupa rajdowa, rozpoczęła marsz w kierunku Hali Łabowskiej, na której znajdowało się schronisko. Tam miał miejsce nocleg. Po około pięciu godzinach marszu w trudnych warunkach (mimo wiosennej aury, w górach jest dużo śniegu) dotarliśmy do celu. Wieczorem w schronisku odbyło się wspólne ognisko, podczas którego mogliśmy się zintegrować i porozmawiać na wiele tematów związanych również z Żołnierzami Wyklętymi.

Następnego dnia, po porannej pobudce i śniadaniu, około godziny 9.00, całą grupą zebraliśmy się pod schroniskiem i ruszyliśmy w dalszy marsz śladami ks. Gurgacza i żołnierzy PPAN. Na trasie, dzięki naszemu przewodnikowi historycznemu, Kamilowi Olesińskiemu z Grupy Rekonstrukcji Historycznych „Żandarmeria”, mogliśmy zobaczyć kilka bardzo ciekawych miejsc związanych z działalnością oddziałów partyzanckich. Panowała piękna pogoda, lecz warunki śnieżne były trudne, co pozwalało uczestnikom naszego rajdu poczuć namiastkę tego, co czuli partyzanci w latach 40-tych XX w. Marsz zakończyliśmy trudnym zejściem w Złotnem obok Nawojowej. Następnie autobusem udaliśmy się do Maciejowej, miejsca, w którym – obok tamtejszej szkoły – powstał pierwszy pomnik, upamiętniający ks. Gurgacza i żołnierzy PPAN. Po krótkim postoju przy pomniku ruszyliśmy do Nowego Sącza, ostatniej miejscowości na trasie naszego rajdu. Naszym przystankiem historycznym był tam dworzec PKP, przy którym odbyły się dwie potyczki pomiędzy żołnierzami podziemia niepodległościowego a ich przeciwnikami z Urzędu Bezpieczeństwa i Ludowego Wojska Polskiego. Starcia te upamiętnia tablica na budynku dworca ufundowana przez GRH „Żandarmeria”. Nowy Sącz był ostatnim merytorycznym punktem na trasie rajdu. Po pożegnaniu GRH „Żandarmeria” ruszyliśmy w drogę powrotną do Krakowa.

Bardzo dziękujemy wszystkim uczestnikom za obecność na naszym Zimowym rajdzie śladami ks. Gurgacza.

Podziękowania kierujemy również do Kamila Olesińskiego i GRH „Żandarmeria”, którzy merytorycznie uświetnili nasze wydarzenie.

Najbliższy rajd odbędzie się 1-2 czerwca 2019 roku. Będzie to Mazowiecki rajd śladami „Roja”. Zapraszamy serdecznie!

Współorganizatorem projektu jest Urząd ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych.

Parterem Głównym projektu jest PKN Orlen.

Projekt objęty jest Patronatem Narodowym przez Prezydenta RP Andrzeja Dudę w Stulecie Odzyskania Niepodległości.